Jumaat, 5 Jun 2009

::: Bukan ISLAM pun sebut ALHAMDULILLAH :::


....Tengah aku sembang2 sambil ambik history sorang patient ni, tetiba je die melafazkan kalimah yg cukup mulia 'ALHAMDULILLAH'. Yg buat aku terkejut sebab patient ni chinese lady. Lantas aku pun tgk r nama die lg skali nak konfemkan betul ke dia ni cina. Monolog dalaman aku berbisik & berhusnuzzon(sangka baik): "..mungkin patient ni dh masuk ISLAM cuma die guna nama yg sama je.."

Then aku pun try la tanya pasal status agamanya. Alangkah terkejutnya aku sekali lg dgn jwpn yg diberikn. Rupa2nya...ceh saspen je....patient ni beragama kristian. Betapa sedih & kecewanya aku sebab patient ni amat baik & memahami serba sedikit ajrn ISLAM sejak bangku sekolah. Tapi 'HIDAYAH' itu adalah hak milik mutlak ALLAH. Mungkin belum sampai masanya.

Pastu topik kami terus berubah kepada perbincangan soal agama. Yg menariknya patient ni dgr kalimah ALHAMDULILLAH drpd lagu kat tv: "...alhamdulillah syukur nikmat, malaysia maju rakyat selamat..." patient tu bernyanyi. then dia cari dlm kamus ape mksd ALHAMDULILLAH (segala puji-pujian hanya bg Allah)

Nak dipendekkan cerita patient ni mengungkapkan kalimah ALHAMDULILLAH sebab dia masih hidup sampai skrg walaupun ada penyakit 'obstructive jauindice' & dia juga masih hidup walaupun mendapat rawatan yang salah drpd doktor di sebuah hospital.

Walaupun sakit patient ni tetap awet muda mungkin nikmat ALLAH nak bagi kat dia. ALHAMDULILLAH..syukur. Patient ni juga baik dengan kak kamsiah, dia yg bg tau yg kak kam meninggal dunia..innalillahi wainna ialihi rojiu'n

Marilah kite sama2 doa agr patient ni diberikan hidayah utk memeluk ISLAM & mg die sht sentiasa...

*Renungkanlah: kita yg beragama ISLAM adakah bila diberi nikmat kita mengungkapkan kalimah ALHAMDULILLAH...selamat beramal
Wallahua'lam

1 ulasan:

Zikri Husaini berkata...

bila baca artikel ini pun alhamdulillah, kerna mengingatkan sahabatnya... teruskan usaha dakwah ...