Ahad, 3 Mei 2009

::: Manisnya :::


"Sedapnya baru lepas minum air strawbery yg manis... Alhamdulillah"
Cerita pasal manis ni ada satu perkara yg amat manis skali.
Nak tau ape die???
Ha benda tu adalah keSABARan.
Betul! tak tipu.

Bile mana ujian datang (x kisah lah ujian ape. eg: exam, gerak kerja dll), kite kenalah berSABAR.
Tapi memang ia sekadar RETORIK andai kite tidak melaksanakannya.
Jadi memang sukar skali kite nak wat. Tapi bile mana kite blh SABAR, maka kite akan merasa nikmat & erti SABAR yg sebenarnya.

Tapi, kite kena ingat yg SABAR itu bkn saje bile kite mghadapi ujian, malah SABAR juga perlu ada untuk kite melaksanakan suruhan Allah & meninggalkan laranganNya.

Betul..betul..betul (upin & ipin) hehe.

Macammana yang kite sedia maklum: "SABAR itu sebhgn drpd IMAN"

Nak petik sikit Firman Allah dalam Al-Quran berkenaan dengan sabar:

2. Al Baqarah

Ayat 45. Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu’,

2. Al Baqarah

Ayat 153. Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.

2. Al Baqarah

Ayat 155. Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.

8. Al Anfaal

Ayat 66. Sekarang Allah telah meringankan kepadamu dan dia telah mengetahui bahwa padamu ada kelemahan. Maka jika ada diantaramu seratus orang yang sabar, niscaya mereka akan dapat mengalahkan dua ratus orang kafir; dan jika diantaramu ada seribu orang (yang sabar), niscaya mereka akan dapat mengalahkan dua ribu orang, dengan seizin Allah. Dan Allah beserta orang-orang yang sabar.

32. As Sajdah

Ayat 24. Dan Kami jadikan di antara mereka itu pemimpin-pemimpin yang memberi petunjuk dengan perintah Kami ketika mereka sabar. Dan adalah mereka meyakini ayat-ayat Kami.

33. Al Ahzab

Ayat 35. Sesungguhnya laki-laki dan perempuan yang muslim, laki-laki dan perempuan yang mukmin, laki-laki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, laki-laki dan perempuan yang benar, laki-laki dan perempuan yang sabar, laki-laki dan perempuan yang khusyuk, laki-laki dan perempuan yang bersedekah, laki-laki dan perempuan yang berpuasa, laki-laki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, laki-laki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar.

31. Luqman

Ayat 31. Tidakkah kamu memperhatikan bahwa sesungguhnya kapal itu berlayar di laut dengan nikmat Allah, supaya diperlihatkan-Nya kepadamu sebahagian dari tanda-tanda (kekuasaan)-Nya. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi semua orang yang sangat sabar lagi banyak bersyukur.

13. Ar Ra’d

Ayat 22. Dan orang-orang yang sabar karena mencari keridhaan Tuhannya, mendirikan shalat, dan menafkahkan sebagian rezki yang Kami berikan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan serta menolak kejahatan dengan kebaikan; orang-orang itulah yang mendapat tempat kesudahan (yang baik),

70. Al Ma´aarij

Ayat 5. Maka bersabarlah kamu dengan sabar yang baik.

3. Ali ‘Imran

Ayat 17. (yaitu) orang-orang yang sabar, yang benar, yang tetap taat, yang menafkahkan hartanya (di jalan Allah), dan yang memohon ampun di waktu sahur.

41. Fushshilat

Ayat 35. Sifat-sifat yang baik itu tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang sabar dan tidak dianugerahkan melainkan kepada orang-orang yang mempunyai keuntungan yang besar.

So...jom sama2 kite aplikasikannya & sebar2kan.
Wallahua'lam.

Tiada ulasan: